خواص سوره های قرآن
هدفم از قرار دادن اسم وبلاگ این بود که خدا با دستای خودش آیه هاشو بر قلب پیامبر(ص) نوشت...!
خواص سوره های قرآن
شنبه 3 فروردين 1392 ساعت 17:49 | بازدید : 1511 | نویسنده : [cb:post_author_name] | ( نظرات )

خواص سوره های قرآن

خواندن سوره بقره

دور کردن شیطان- قطع تب- اسان گرفتن کودک از شیر

خواندن سوره نسا

موافقت زن و شوهر- زایل کردن ترس- ایمنی از فشارقبر

خواندن سوره مائده

ایمنی از دزد- عدم ورود شرک در ایمان

خواندن سوره انعام

آمرزش گناهان- ایمنی از افات و امراض شفای درد ها

خواندن سوره اعراف

ایمنی از عذاب- ایمنی از مکر مکاران و چشم زخم

خواندن سوره انفال

توبه- خلاصی از زندان- ایمنی از دشمنان

خوندن سوره یونس

غلبه بر دشمنان- پیدا کردن دزد

خواندن سوره یوسف

آسانی سکرات موت

خواندن سوره حجر

خیر وبرکت در خرید وفروش- موفقیت در کسب و کار

خواندن سوره مریم

وسعت روزی- شفای تمام جراحتها

خواندن سوره انبیا

آسانی حساب قیامت- غلبه بر دشمنان

خواندن سوره حج

ثواب حج و عمره- مشرف شدن به خانه خدا

خواندن سوره عنکبوت

قطع تب- شادمان شدن- دفع بی خوابی

خواندن سوره احزاب

ایمنی از عذاب قبر

خواندن سوره سجده

زایل شدن تمام بیماریهای چشم

خواندن سوره واقعه

فراخی روزی- مقصور کردن دشمن

خواندن سوره ممتحنه

نورانی شدن چشم- رفع فقر و دیوانگی

خواندن سوره ملک

احیای شب قدر- امرزش گناهان- ایمنی از فشار وعذاب قبر

خواندن سوره بلد

ایمنی از غضب خداوند- دفع بلاها

خواندن سوره شمس

سلامتی در دنیا و اخرت- محبوب شدن

خواندن سوره علق

موفق شدن نزد حکام و امرا- ایمنی از بلا در مسافرت

خواندن سوره ذاریات

از رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم نقل شده است: هر كس سوره ذاریات را قرائت نماید ده برابر بادهایی كه در دنیا می وزد به او ده حسنه داده می شود.
از امام صادق علیه السلام روایت شده: هر كس سوره ذاریات را قرائت نماید مانند چراغی درخشان موجب نورانیت او در قبر می شود.

در روایت دیگری از ایشان آمده است: كسی كه سوره ذاریات را قرائت می كند خداوند امور معیشت او را اصلاح می كند و او روزی فراوان عطا می شود...3

آسان شدن زایمان
از پیامبراكرم صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: اگر سوره ذاریات را در ظرفی چینی یا بلوری بنویسند و پس از شستن از آبش بنوشند خوف و ترس از او برداشته می شود و اگر بر زن بارداری كه سخت زایمان می كند بیاویزند به زودی زایمان می كند.

بهبود بیماری
در سخنی از امام صادق علیه السلام در این باره نقل شده است: اگر سوره ذاریات را نزد بیماری كه بستری است بنویسند خداوند به صورت جدی بر او آسان می گیرد.

جهت گشودن بخت دختران
هر كس آیه «49 سوره ذاریات» را بنویسد و برگردن دختری ببندد كه شوهر نكرده به لطف خداوند به زودی ازدواج می كند.

سوره بلد
پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): کسی که سوره بلد را بخواند ، خداوند اورا از خشم خود در قیامت در امان میدارد.
امام صادق(علیه السلام):کسی که در نماز واجب این سوره را بخواند ، در دنیا از صالحان شناخته خواهد شد و در آخرت از کسانی شناخته میشود که در درگاه خداوند مقام ومنزلتی دارد و از دوستان پیامبران ،شهدا وصالحان خواهد بود
.

سوره الشمس

پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس آنرا بخواند گویی به تعداد تمام اشیائی که خورشید وماه بر آنها میتابد در راه خدا صدقه داده است.

سوره اللیل

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس این سوره را تلاوت کند خداوند آنقدر به او میبخشد که راضی شود واو را از سختی ها نجات میدهد و مسیر زندگی را بر او آسان میسازد.

سوره ضحی

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس آنرا تلاوت کند از کسانی خواهد بود که خداوند از آنها راضی است و شایسته است محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) ازو شفاعت کند وبه عدد هر یتیم ومسکین سوال کننده ده حسنه برای او خواهد بود.
قابل توجه که این سوره در نماز باید همراه سوره الم نشرح خوانده شود زیرا در روایات متعدد این دو سوره به عنوان یک سوره ذکر شده اند
.

سوره الم نشرح

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس این سوره را بخواند پاداش کسی را دارد که محمد(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) را غمگین دیده و اندوه را از دل او زدوده است.

سوره تین

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس این سوره بخواند خداوند دو نعمت را مادامی که در دنیاست به او میبخشد: سلامت ویقین. و هنگامی که از دنیا رفت به تعداد تمام کسانی که این سوره را خوانده اند ثواب یک روز روزه، به عنوان پاداش به او میبخشد.

سوره علق

امام صادق (علیه السلام): هر کس در روز یا شب این سوره را بخواند و در همان شب یا روز بمیرد خداوند اورا شهید مبعوث میکند و در صف شهیدان جای میدهد ودر قیامت همچون کسی است که با شمشیر در راه خدا همراه پیامبر خدا جهاد کرده است.
این سوره سجده واجب دارد
.

سوره قدر

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس آنرا تلاوت کند مانند کسی ست که ماه رمضان را روزه گرفته است و شب قدر را احیا داشته است.

امام باقر (علیه السلام): کسی که این سوره را بلند و آشکار بخواند مانند کسی ست که در راه خدا شمشیر کشیده و جهاد میکند، و کسی که بطور پنهان بخواند مانند کسی ست که در راه خدا به خون آغشته شده است
.

سوره بیّنة

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به مردی از قبیله خزاعه که از اجر و پاداش تلاوت این سوره پرسید فرمودند: نه هیچ منافقی آن را قرائت کند و نه کسانی که شک و تردید دارند، به خدا سوگند فرشتگان مقرب از آن روز که آسمانها و زمین آفریده شده آنرا میخوانند ولحظه ای درتلاوت آن سستی نمیکنند هرکس آنرا در شب بخواند خداوند فرشتگانی را مامور میکند که دین و دنیای اورا حفظ کنند و برای او آمرزش و رحمت بطلبند، و اگر در روز بخواند به اندازه آنچه روز آنرا روشن میکند و شب انرا تاریک میسازد ، ثواب به او میدهند.

سوره زلزله

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس آنرا قرائت کند گوئی سوره بقره را تلاوت کرده و پاداش او به اندازه کسی ست که ربع قرآن را تلاوت کرده است.
امام صادق(علیه السلام): هرگز از تلاوت این سوره خسته نشوید چرا که هرکس آنرا بخواند در نمازهای نافله هرگز به زلزله گرفتار نشود و با آن نمی میرد و به صاعقه و آفتی از آفات دنیا تاهنگام مرگ گرفتار نمی شود
...

سوره والعادیات

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس آن را تلاوت کند ،به عدد هریک از حاجیانی که در مزدلفه توقف میکنند ودر آن جا حضور دارند ده حسنه به او داده میشود.

امام صادق (علیه السلام): هرکس آن سوره را بخواند وبر آن مداومت کند خداوند روز قیامت اورا با امیرالمومنین مبعوث کند و در جمع او ودر میان دوستان او خواهد بود. قابل توجه عاشقان مولا علی(علیه السلام
)  - طبق برخی از روایات این سوره گرانقدر معادل نصف قرآن کریم است.(درّ المنثور ج6 ص383)

سوره القارعه

امام باقر (علیه السلام): هرکس که این سوره را بخواند خداوند متعال اورا از فتنه دجّال و ایمان آوردن به او حفظ میکند ،واو را در روز قیامت از چرک جهنم دور میکند ان شاء الله.

سوره تکاثر

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): کسی که آنرا بخواند خداوند در برابر نعمتهایی که دردنیا به او داده است اورا مورد حساب قرار نمیدهد و پاداشی به او داده میشود که گویی هزار آیه قرآن را تلاوت کرده است.
امام صادق (علیه السلام): خواندن این سوره در نمازهای فریضه و نافله ثواب شهادت شهیدان را دارد
.

سوره ولعصر

امام صادق (علیه السلام): هرکس این سوره را در نمازهای نافله بخواند خداوند اورا در قیامت برمی انگیزد در حالی که چهره اش خندان وچشمش روشن است تا داخل بهشت شود.

سوره همزه

امام صادق (علیه السلام): هرکس آن را درنماز فریضه ای بخواند فقر از او دور میشود و روزی به او روی می آورد و مرگهای زشت وبد از او دفع میگردد.

سوره فیل

امام صادق (علیه السلام): هرکس سوره فیل را در نماز واجب بخواند در قیامت هرکوه ،زمین هموار وکلوخی برای او شهادت میدهدند که او از نمازگزاران است و منادی صدا میزند :درباره بنده من راست گفتید ،شهادت شما را به سود یا زیان او میپذیرم بنده ام را بدون حساب داخل بهشت کنید، او کسی ست که من وی را دوست دارم و عملش را نیز دوست دارم.

سوره ی بنی اسرائیل

به روایت از حضرت امام جعفر صادق علیه السلام مذکور است که هرکس بخواند سوره ی بنی اسرائیل را در هر شب جمعه نمیرد تا دریابد قائم آل محمد صلوات الله علیه را و از اصحاب آن حضرت باشد.

سوره قریش
پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): کسی که آنرا بخواند ،به تعداد هریک از کسانی که گرد خانه کعبه طواف کرده ،یا در آنجا معتکف شده ده حسنه به او میدهد.

سوره ماعون

امام باقر (علیه السلام): هرکس این سوره را در نمازهای فریضه ونافله اش بخواند ،خداوند نماز و روزه اورا قبول میکند و او را در برابر کارهایی که در دنیا از او سر زده مورد محاسبه قرار نمی دهد.

سوره کوثر

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): هرکس آنرا تلاوت کند خداوند اورا از نهرهای بهشتی سیراب خواهد کرد وبه عدد هر قربانی که بندگان خدا در روز عید قربانی میکنند(عید قربان)، و همچنین قربانی هایی که اهل کتاب و مشرکین دارند ،به عدد هریک از آنان اجری به او میدهد.

سوره کافرون

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): کسی که سوره قل یا ایها الکافرون را را بخواند گویی ربع قرآن را خوانده و شیاطین طغیانگر ازو دور میشوند و از شرک پاک میگردد و از فزع(روز قیامت) در امان خواهد بود.
پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) به مردی که از ایشان پرسید به من چیزی بیاموز که هنگام خواب بخوانم فرمودند : هنگامی که به بستر رفتی سوره قل یا ایها الکافرون را بخوان ، بعد از آن بخواب که این بیزاری از شرک است
.
امام صادق (علیه السلام): پدرم میگفت : قل یا ایها الکافرون ربع قرآن است و هنگامی که از آن فراقت می یافت میفرمود: اَعبُدُالله َ وَحدَه ، اَعبُدُالله َ وَحدَه
.

سوره نصر

پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): کسی که این سوره را تلاوت کند همانند کسی است که در فتح مکه همراه پیغمبر (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) بوده است.
امام صادق (علیه السلام): کسی که این سوره را در نماز فریضه یا نافله بخواند خداوند اورا بر تمام دشمنانش پیروز میگرداند و در قیامت در حالی وارد محشر میشود که نامه ای با اوست که سخن میگوید ، خداوند آن را از درون قبرش همراه او بیرون فرستاده ،و آن امان نامه ایست از آتش جهنم
...

سوره تبّت

پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم): کسی که آن را تلاوت کند امیدوارم خداوند آو و ابولهب را در یک خانه جمع نکند. (یعنی او اهل بهشت خواهد بود در حالی که ابولهب اهل دوزخ است.)

سوره اخلاص

در حدیثی از پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می خوانیم که فرمود: «آیا کس یاز شما عاجز است از اینکه یک سوم قرآن را در یک شب بخواند»؟! یکی از حاضران عرض کرد: ای رسول خدا! چه کسی توانایی بر این کار دارد؟! پیغمبر فرمود: «سوره قل هو الله احد را بخوانید».
امام صادق (علیه السلام) : « هنگامی که بر جنازه «سعد بن معاذ» نماز گزارد، فرمود: هفتاد هزار ملک که در میان آنها «جبرئیل» بود، بر جنازه او نماز گزاردند! من از جبرئیل پرسیدم: او به خاطر کدام عمل، مستحق نماز کزاردن شما شد؟ گفت به خاطر تلاوت «قل هو الله احد» در حال نشستن، و ایستادن، و سوار شدن، و پیاده زوی و رفت و آمد
».

امام صادق (علیه السلام) : « کسی که یک روز و شب بر او بگذرد و سوره اخلاص را در نماز های پنجگانه را نخواند، به او گفته می شود: ای بنده خدا! تو از نماز گزاران نیستی»!.
پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) : «کسی که ایمان به خدا و روز قیامت دارد، خواندن سوره «قل هو الله احد» را بعد از هر نماز ترک نکند؛ چرا که هر کس آن را بخواند، خداوند خیر دنیا و آخرت را برای او جمع می کند، و خودش و پدر و مادر و فرزندانش را می آمرزد
».

سوره فلق

پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) : «آیاتی بر من نازل شده که همانند ان نازل نشده است، و آن دو سوره «ناس» و «فلق» است».
امام باقر (علیه السلام) : « کسی که در نماز «وَتر» سوره «فلق»، «ناس» و «قل هو الله احد» را بخواند به او گفته می شود : ای بنده خدا! بشارت باد بر تو، خدا نماز وتر تو را قبول کرد
».
در روایتی از پیغمبر اکرم(صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می خوانیم : « به یکی از یارانش فرمود : می خواهی دو سوره به تو تعلیم کنم که برترین سوره های قران است؟ عرض کرد : آری ای رسول خدا! حضرت «معوذتان» (سوره فلق و ناس را به او تعلیم کرد، سپس آن دو را در نماز صبح قرائت نمود و به او فرمود : هر گاه بر می خیزی و می خوابی آن را بخوان
».

سوره ناس

در حدیثی می خوانیم : « پیغمبر اکرم (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) شدیدا بیمار شد، «جبرئیل» و «میکائیل» (دو فرشته بزرگ خدا) نزد او آمدند، «جبرئیل» نزد سر پیامبر نشست و «میکائیل» نزد پای او، «جبرئیل» سوره «فلق» را تلاوت کرد، و پیغمبر را با ان در پناه خدا قرار داد، و میکائیل سوره «قل اعوذ برب الناس» را».
امام باقر (علیه السلام) : « کسی که در نماز «وَتر» سوره «فلق»، «ناس» و «قل هو الله احد» را بخواند به او گفته می شود : ای بنده خدا! بشارت باد بر تو، خدا نماز وتر تو را قبول کرد
».

سوره الرحمن

از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است، کسی که در شب سوره الرحمن را بخواند و بعد از هر (فبای آلاء ربکما تکذبان) بگوید « لابشیء من الائک رب الکذب ؛ پروردگارا هیچ یک از نعمت های تو را تکذیب نمی کنم، خداوند فرشته و ملکی را بر او موکل کند که اگر در اول شب خواند ، او را تا صبح محافظت نمایند واگر در هنگام صبح آن را خواند ، موکل نماید بر او فرشته ای که او را تا شب حفظ نماید.
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: کسی که سوره الرحمن را با لبیک گفتن به ندای شکرانه الهی بخواند ، یعنی طبق دستور بالا، اگر در شب قرائت کرده و بمیرد شهید مرده است و اگر در روز بخواند و بمیرد در حکم شهید بوده و ثواب شهدا را می برد.

در این کلام، امام صادق (علیه السلام) به یک ارزش انسانی اشاره نموده و آن شهادت است . در دین مبین اسلام موارد گوناگونی است که اگر برای کسی توفیق نباشد ، جای گزینی برای آن ذکر شده است ؛ از جمله این موارد عالی ترین نوع مرگ، یعنی شهادت می باشد، که جایگزین آن ، تلاوت سوره الرحمن است.

از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که تلاوت سوره الرحمن را هرگز رها نکنید ؛ چرا که این سوره هرگز در قلب های منافقان استقرار ندارد . خدا، سوره الرحمن در قیامت را به صورت انسانی قرار دهد که زیباترین چهره و خوشبوترین رایحه را دارد ، پس در جایگاهی قرار می گیرد که به خداوند متعال نزدیک تر است . خداوند از سوره الرحمن سؤال می کند ، چه کسی در زندگی دنیا به محتوای تو قیام نموده و به تلاوت تو ادامه داد؟ پاسخ می دهد: خداوندا فلان کس و فلان کس که در این لحظه ، چهره این افراد نورانی و سپید می شود و خداوند به آنها می فرماید: اکنون هر که را می خواهید شفاعت کنید . اهل تلاوت الرحمن برای هیچ کس شفاعت نمی کنند مگر این که به آنها گفته می شود : وارد بهشت شوید و هر کجا می خواهید ساکن شوید


حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیه) از رسول خدا (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) روایت نموده که در قیامت، به قاریان سوره های حدید ، واقعه و الرحمن گفته شود که در بهشت فردوس ساکن شوید.
ابی بن کلب می گوید: حضرت رسول (صلّي اللَّه عليه و آله و سلّم) می فرمودند: هر کس سوره الرحمن را قرائت کند، خداوند بر ناتوانی او ترحم نماید و او سپاس و شکر آن چه را که خداوند بر او انعام نموده ، به جا آورده است



|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
نویسندگان
نظر سنجی

نظرتان را در مورد وبلاگ دست خط خدا بفرمایید؟

خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 23
بازدید ماه : 374
بازدید کل : 309836
تعداد مطالب : 87
تعداد نظرات : 17
تعداد آنلاین : 1

ابزار رایگان وبلاگ

آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 87
:: کل نظرات : 17

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 22
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 23
:: بازدید ماه : 374
:: بازدید سال : 1421
:: بازدید کلی : 309836